Zaprzyjaźnić się z profilem szkoły

Jak ważny to przyjaciel przekonałam się dzięki udziałowi w trzydniowym szkoleniu pod nazwą „Wykorzystanie nowego modelu doskonalenia nauczycieli w budowaniu szkoły uczącej się”, które kierowane do dyrektorów szkół miało miejsce w Elblągu. Podobne szkolenia, realizowane na zlecenie Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie odbywają się w poszczególnych regionach Polski. Mają one zapoznać dyrektorów przedszkoli i szkół z nowym systemem wspomagania oraz zwrócić uwagę na potencjał tkwiący w kapitale społecznym placówek oświatowych, który można wzmacniać poprzez organizacyjne uczenie się.

Wszystkie spotkania w regionach są prowadzone wg jednolitego programu, co pozwala wyposażyć kadrę kierowniczą większości placówek w kraju w podobne informacje na temat zmian w systemie doskonalenia, które będą obligatoryjne od 1 stycznia 2016 roku. Trzydniowe szkolenia mają wskazać związek założeń nowego systemu doskonalenia z rozwojem szkoły jako organizacji uczącej się, skłonić dyrektorów do refleksji nad procesem zmiany i postawami osób w nią zaangażowanych. Szkolenia mają również dostarczyć kadrze zarządzającej wiedzy i umiejętności w stosowaniu przy diagnozie szkoły złożonego narzędzia - jakim jest profil szkoły.

Scenariusz i przebieg spotkanie pomaga w autorefleksji i formułowaniu postaw wobec idei organizacyjnego uczenia się. Dzięki dobremu warsztatowi pracy trenera, a taki mieli szczęście poznać dyrektorzy szkół z Elbląga i okolic, uczestnicy mają szansę sprawnie przemierzyć proces zmiany i przedrzeć się przez zasady procesowego wspomagania, w oparciu o metodę profilu szkoły.

Pracownicy bibliotek pedagogicznych i innych instytucji wspierających zetknęli się z tą metodą w trakcie spotkań konsultacyjnych SORE i przedstawicieli instytucji wspierających przygotowujących się do roli SORE. Niektórzy mogli zapoznać się teoretycznie z metodą profilu szkoły na kursie e-learningowym ORE na platformie doskonaleniewsieci.pl. Ważnym jest jednak poznanie tej metody w praktyce lub podczas zajęć warsztatowych-podczas pracy w symulowanej rzeczywistości szkolnej.

Profil szkoły jest metodą, która daje możliwość zaangażowania wszystkich interesariuszy w diagnozę i rozwój szkoły.

Wiara w możliwość zespołowego uczenia się i rozwoju zachęciła dyrektorów, uczestniczących w szkoleniu do pogłębiania proponowanej metody i poznania krok po kroku jej poszczególnych składowych. Mimo dużej dawki wiedzy i umiejętności, które zaproponowano dyrektorom dzięki umiejętnościom trenera i zastosowanym metodom aktywizującym uczestnikom sprawnie udało się przejść cały proces: od wyboru obszaru do wspomagania, pogłębionej diagnozy, poprzez wysmartowanie celu do zaplanowania działań, które miały radę pedagogiczną z Wspieranowa zachęcić do wspólnej pracy na rzecz wzmocnienia jednego z obszarów pracy wspieranowskiej szkoły.

Pozytywnym odkryciem podczas szkolenia były:

  • otwarta postawa dyrektorów szkół i przedszkoli na rozszerzenie dotychczasowych form doskonalenia o procesowe wspomaganie, w tym proponowany model zespołowego uczenia się rady pedagogicznej, w który zaangażowane są wszystkie podmioty życia szkoły,
  • wzrost świadomości dyrektorów szkół na temat rozszerzenia katalogu usług bibliotek pedagogicznych i otwartość na współpracę z nimi w realizacji procesowego wspomagania.

Zaintrygowana metodą profil szkoły zachęcam wszystkich wykonujących obowiązki SORE i osoby, które zadania w tym zakresie będą wykonywać po 1 stycznia 2016 roku do poznania i stosowania tej metody. Jest ona o wiele bardziej niż inne absorbującą klientów szkoły, ale daje ogląd placówki z wielu perspektyw. Można ją stosować na etapie diagnozy i ewaluacji - po wdrożeniu wszystkich zaplanowanych działań.

Proponuję chętnym kandydatom do realizacji procesowego wspomagania pochylenie się nad metodą profil szkoły, rekomendowaną dyrektorom szkół uczestniczącym w spotkaniach regionalnych.

 


Komentarze

re: Zaprzyjaźnić się z profilem szkoły

sobota, 18 kwietnia 2015 | Jadwiga Jurkowska

Witam
potwierdzam - warto stosowac profil szkoly sama wykorzystuje ta metodę od 2 lat podczas diagnozy sluzacej do zidentyfikowania problemu i opracowaniu planu dzialania.



re: Zaprzyjaźnić się z profilem szkoły

piątek, 3 kwietnia 2015 | Joanna Kusowska

Miałam dwa razy styczność z tym narzędziem pracy nad diagnozą szkoły. Pierwszy raz uczestnicząc w kursie e-learningowym doskonalącym umiejętności SORE. Drugi raz na spotkaniu konsultacyjnym w Gdańsku-Sobieszewie, gdzie m.in. miałam przyjemność poznania prowadzących: Jarosława  Kordzińskiego i Ryszarda Jurkowskiego.
Podczas kursu e-learningowego, przyznam szczerze- części rzeczy dotyczących pracy profilem szkoły w ogóle nie zrozumiałam. Narzędzie to wydało mi się nieprzyjazne i trudne , więc od razu na wstępie podczas spotkania konsultacyjnego zgłosiłam veto co do propozycji pracy profilem szkoły;) Jednak Panowie w tak przystępny sposób nam je objaśnili, że zrozumiałam i przekonałam się. Natomiast na pewno jest to narzędzie wymagające czasu i pewnego większego nakładu pracy.
Ale warto, bo obraz szkoły wyłaniający się po diagnozie jest pełniejszy niż przy zastosowaniu innych narzędzi.